Övningskör

Idag tog jag tag i övningskörningen igen. Har inte kört sedan november, men nu måste jag få rutin på det. Har ju lite mer tid till det nu så jag hoppas det ska gå bra. Det gick i alla fall jättebra att köra idag! Mamma skrek inte en ända gång ; ) haha!

Vad har jag gjort annars idag då? Varit ute på klubben och tagit hand om massa skolelever som har provat på att paddla. Dryga ungar säger jag bara! Sen har jag kört spinningpasset på marinen för första gången, det gick ganska bra men självklart skulle CD spelaren krånglade och hackade så musiken gick inte att spela! Så jag fick leta upp en liten CD spelare och lösa probelmet, det lät ju inte lika bra och jag såg inte tiden men det gick. Typiskt att det ska krångla första dagen...

Fredag & lördag!

Igår var det en ganska slapp dag hemma. Fixade lite småsaker som man inte hinner med annars. Mailade bland annat en kostrådgivare vid namn Tony som har varit svår att få tag på de senaste åren. Förr hjälte han oss i klubben med kosten och gjorde kroppsmätningar för att se hur mycket muskler, vätska och fett vi hade. Det är väldigt intressant och jag skulle vilja fortsätta med det, därför hoppas jag han svarar mig nu!

Under kvällen igår hade vi kick off med Lok & motion. Vi samlades på luftgevärsklubben för att leka massa lekar, skjuta luftgevär och äta middag tillsammans! Det var en mycket trevlig och skrattfull kväll!

Idag har jag varit ute och kört ett snabbhetspass i kanoten. Det blåste en del men det gick bra där vi höll oss. Det roliga var att pappa var med på nästan halva passet i sin feta havskajak! Han tyckte både det var tråkigt och jobbigt. Så nu vet han hur vi har det ; ) Ska snart iväg och träna igen, fast denna gången blir det spinning! Måste ju ha full koll på mitt pass när det börjar på måndag. Så jag ska köra det för några i klubben + mamma som följer med! Värst vad aktiva mina föräldrar var idag, haha!

Knäpp dröm!

I natt drömde jag att jag tog EM brons i simning, på 200m fritt! Men varför just i simning? Fråga mig inte, men det kanske blev en blandning av alla intryck från dagen. Loppet vann Michaela Jonsson och Kim Döse kom tvåa och jag trea och alla vi är ju kanotsiter, haha. Jag blev så lhelt tårögd av lycka efter att jag hade fått min medalj, all förväntan och press som jag hade på mig bara släpptes och jag kunde inte låta bli att gråta. Dock var det ingen som hade trott att jag skulle ta medalj. Sedan slängde Michaela en ros till mig och kollade på mig med glimten i ögat, det var så kärleksfullt och jag blev alldeles rörd. Jag älskar dig Michaela, som jag sa till dig i drömmen!  Jag vaknade upp med tårar i ögonen och en härlig magkänsla laddad för att åka till gymmet.

Jag tror jag drömde detta för att jag hade kollat på bilder på Anna Jonsson som simmar, jag hade pratat om mästerskap och sponsorer och så hade jag pratat med min trånare Åsa om att ha förväntningar och press på sig. Att det går mycket bättre på tävlingar när man inte har det, utan bara kör så det ryker och har kul! Det är precis vad jag har gjort i sommar och det har gått BRA! Det är i alla fall konstigt med drömmar.

Emelie har flyttat!

Igår ringde Emelie och frågade vad jag hade för planer under dagen, hade inte så mycket planerat så det blev en spontan resa ner till Kristianstad för att hälsa på Emelie & Erik!

Hon har flyttat dit för att plugga och de bor i en superfin lägenhet tillsammans. Jag blev så sugen på att själv ha en egen lägenhet när jag var där.

De visade mig Kristianstads shoppingställen. Jag köpte en lång rutig skjorta från bik bok! Sen gick vi på resturang och åt billig tre rätters middag, mums. Sedan åkte vi för att hyra film. Väl hemma i lägenheten pysslade vi med lite annat och när vi väl skulle sätta oss för att se film och dricka te så funkade den inte ;( Åkte tillbaka med den och fick en ny men den funkade inte heller... så det var nog inte bra fel på filmen..?!

Eftermiddagen och kvällen var ändå hur lyckad som hellst och jag kommer besöka Kristianstad med jämna mellanrum eftersom Emelie håller till där nu : ) Jag tog tåget hem tidigt i morse för att paddla med en skolklass och nu har jag nyligen tränat och ätit själv.

Dagens aktiviteter

Dagen:

- Paddlade K2 med Jacob 10x 4min, mycket bra pass!
- Åt lunch på thairesturangen med Jacob, Linnea och Emma
- Körde spinning med Jacob och Linnea (Jacob och jag övade på vårt spinningpass)
- Åkte på kalas till Emma och åt massa kakor och tårta!
- Nu är det sovdags

Vill bara säga grattis än en gång till min underbara vän, Emma!

Bara för att bilden är så häftig och du är bäst

Besviken och lurad

Det är vad jag är efter ändringarna i tävlingsprogrammet som går nästa helg i Jönköping.

Jag tycker K2mix cupen har varit väldigt rolig och prestigefull tävling. Det har varit många kanoter och klubbar som har deltagit. Vår klubb har ofta tränat mycket besättning tillsammans blandat tjejer och killar men det var inte förrän i fjol som vi fick börja tävla tillsammans i denna cup och det var riktigt kul! Det höjer verkligen gemenskapen och glädjen i gruppen när man kör sådana saker. Tills nu då all glädje och prestige bara försvann...

Att ändra tävlingsdagen till lördagen när de visste om att flera av oss aktiva i klubben inte kunde medverka då kanske inte var medvetet. Jag vill inte tro det i alla fall men det ser väldigt dåligt ut när Jönköping som arrangörsklubb som ligger tvåa i tävlingen ändrar i programmet veckan innan och Eskimå inte längre kan delta.

Men om det är på ett sådant sätt de vill vinna så får de göra det. För mig kallas det här osportslighet och det är nästan samma sak som att dopa sig!

Du kan även läsa Michaelas tankar kring detta på http://eskimaresor.blogg.se/

Så nu blir det inget tävlande för oss nästa helg!

Friidrotts VM

Snart är väl friidrotts VM över och det kanske var Sveriges sämsta VM på många år bara för att många är skadade och vissa har lagt sin karriär på hyllan. Vi får väl glädja oss åt Linus som tog en femte plats i herrarnas höjdfinal. Detta var ju bästa svenska prestation hittills.

Annars finns det ju en annan kille som tar stor del av arenans uppmärksamhet. Jag pratar om Usain Bolt och jag måste erkänna att han är häftig! Så överlägsen och skön kille som idag fyller 23 år, grattis!

Kanot VM gick förresten förra helgen, men det är ju inte riktigt lika stort som friidrotts VM. Fast Sverige var mycket bättre. Det blev två silver till Anders Gustafsson och ett brons till Sofia Paldanuis/ Josefine Nordlöw. Bra jobbat!

Äventyrligt uppdrag

Jag vet att jaghar varit dålig på att uppdatera men jag har varit ganska trött och inte känt någon lust att skriva. Jobbade nätterna på sailet fram till fredag. På lördag eftermiddag åkte jag nämligen till Nyköping, det var Ilona som hade lurat upp mig för att köra maraton SM i K2 under söndagen. Och jag är ganska lätt övertalad så det nappade jag på.

Maraton SM gick i Vaxholm i år. Under lördagen var det perfekta tävlingsförhållanden och bra arrangerat. Det blev två silver till Eskimå genom Jacob och Ilona. Söndagen var det dags för oss att köra K2 20km. Vi hade fått låna en maraton kanot vilket var bra. Nått som var mindre bra eller roligt var att det blåste storm idag. Men vi hoppades på att det skulle gå bra ändå, vi är ju båda vana vid blåst och vågor. Starten gick, vi ledde efter 300m då det var dags för ett första lyft (när man hoppar ut och springer med kanoten och hoppar i igen) paddlade iväg på ett kortvarv. En stund efter vändningen välte vi, men efter et tag fick vi hjälp upp av en båt och paddlade vidare. Tyvärr kom vi inte så långt för vi välte en gång till! Herregud vilken syn det var att se typ 6 båtar som hade vält runt om oss. Jag sa till Ilona Julia och Eve har också vält (vårt största hot), bra sa hon. Det kom en annan båt och räddade oss efter vi hade skrikit på hjälp. Hoppade upp i båten och skulle hoppa ner i kanoten igen. När vi står i båten så tänkte alla, ja vi står på samma sida så den välter.. det var riktigt nära i alla fall så jag fick slänga mig överbord och gå upp igen. Vi paddlade vidare upp för ett andra lyft, det gick bra trots att vi hade en del vatten i kanoten, men vi ville inte tömma det eftersom vi nästan var i fatt ledarbåten. Vi kämpade på i vågorna och ville upp på deras våg. Men nä vi kantrade igen och efter uppstigningen från båten var vi typ 1km bakom. Efter udden blev det lugnare och vi tog in mer och mer på båten framför. Helt plötsligt la de om banan lite på grund av den svårpaddlade vinden. Men vi blev guidade både på vattnet och i nästa lyft vart vi skulle, även om det var lite svårt att fattta. Tyvärr gav det sista badet alldeles för lång försprång på Vaxholmstjejerna. Så de vann med ca 1 min.

Detta ver minst sagt ett äventyr. Efteråt var vi nöjda att vi tåg oss i mål. Ilona frågade ändå mig vid tredje kapsejsningen, vad ska vi göra? Ska vi bryta? Nej vi ska fan i mål skrek jag! Självklart var vi lite bittra över att vi välte, för vi vet ju att vi paddlade snabbast. Loppet var lite som ett lotteri och vi hade inte turen på vår sida. Men vi gav oss inte för det gör ju inte en Eskimå ; ) Och vi är sugna på revanch hemma i Karlskrona nästa år!

Efter detta uppdrag passade jag även på att hälsa på kusinerna i Nyköping och sov där en natt, sen blev det bussen hem till Karlskrona igen.

Sail Karlskrona

Igår började "sailet" här i Karlskrona. Det är som en festival med båtar, öltält, musik, mat, tivoli och lite försäljning. En ganska trevlig sak på året, men jag har kommit på att det också är ganska överskattat. Men det är ju mycket folk ute och det är väl alltid trevligt. Själv kommer jag befinna mig i öltälten om kvällarna, men detta året för att jobba. Det kanske är lite segt ibland, men det var ganska roligt igår, jag träffar ju mycket glada människor och det är bra att tjäna lite extra pengar. Kanske till en resa i höst eller vinter, vem vet. Så ta en titt för mig i dagarna ; )

Jag börjar ju inte förrän kl 8 ikväll, så undra vad jag ska göra fram tills dess. Dags att ta tagi sitt liv efter en skön och välbehövlig sovmorgon och god frukost på det!

Ett hav fullt av maneter

Nu efter NM har jag haft kanotskolan hela dagarna. Imorgon är sista dagen och det ska faktiskt bli skönt för det är jobbigt att vara ansavring för det hela dagarna.

Det kryllar av maneter i havet just nu, riktigt äckligt för det känns som det är fler maneter än vatten på vissa ställen. Lite jobbigt för kanotskolebarnen för då vågar inte alla testa de ostadiga kanoterna.

Men tänk om maneterna såg ut som i Portugal, då du!

Imorgon börjar sailet i Karlskrona och jag ska vara där och jobba i öltälten. Det är ju alltid bra att tjäna lite extra pengar, men imorgon kommer det nog bli ganska jobbigt med först kanotskolan mellan 8-17 och sedan sailet mellan 20-24.

Framgångar för Eskimå på NM

NM-lägret i Göteborg var mycket bra. Vi slipade på det sista innan helgen och lät kroppen nå toppform. Jag och Kim körde mestadels fart och starter under de dagarna för att få det att stämma. Mellan passen blev det lite sol och bad i vacka Delsjön som låg som en spegel. Vi passade även på att gå på bio den sista kvällen. Vi tittade på "sommaren med Göran" som var en lättsam och rolig film som uppladdning inför helgen. Morgonen därpå var det nämligen dags att bege sig till Danmark. Vi åkte med färjan från Göteborg över till Fredrikshamn. Det var soligt och varm under hela resan så vi passade på att vara uppe på däck.

Det blev lördag och det var dags att tävla. Jag och Kim skulle köra 200m på förmiddagen och 1000m på eftermiddagen. Starten gick, tjuvstart men de kallade inte tillbaka det. Vi kom iväg bra men det kändes inte lika bra som det har gjort och jag vet inte riktigt varför men det var svårt att få fäste i vattnet, vi kämpade oss i mål och visste inte om vi kom trea eller fyra. Det är alltid bittert att komma fyra, men vi hade turen på vår sida och tog en bronspeng och då kändes loppet lite bättre. 1000m loppet var ett bra lopp men det var tuffare att ta medalj där. Vi var dock inte så långt efter den andra svenska båten vilket kändes mycket bra.

Söndag morgon, jag var pigg och glad och laddad för dagens 500m lopp, det är nog trots allt min bästa distans. Särskilt nu med bra uppladdning och mer syratålighet. Det var fullt ös från början som gällde, vi hade ingenting att förlora. 200m av loppet återstod och det kändes som vi låg sist. HEPP skrek jag och vi tog in centimeter efter centimeter på de andra båtarna men jag visste aldrig riktigt hur vi låg till. Jag heppade igen när det var ungfär 75m kvar. Men jag hade inga som helst krafter utan paddeln gick av bara vilja och jag vet inte riktigt vad jag gjorde. Jag ville bara i mål så fort som möjligt. Passerade mållinjen vände huvudet åt höger och såg att vi gick i mål som trea!! Det var riktigt häftigt och riktigt bra presterat. Det var inte vad jag hade räknat med.

Men det visade sig att samträning ger resultat!

Förutom mina två brons tog klubben 11 medaljer till. Det var Michaela, Ilona och Erik som var med i denna medaljskörden. Därmed blev Sverige bästa nation och jag tror Eskimå kan ha blivit bästa svenska klubb!

Härlig paddling på Delsjön

På färjan över till Danmark

Trötta med glada tjejer påväg in till vägning

ESKIMÅ är BÄST!

Det börjar närma sig NM...

Igår åkte jag, Crille, Joel och Emma tillsammans med pappa upp till Bengtsfors på kanottävling för att plocka poäng till klubben i K2 mix cupen. Hur gick det då? Jo mycket bra måste jag säga! Vi tog 12 poäng tillsammans, det blev en andra plats och tredjeplats och vi fick och slagna av en Jönköpingsbåt med Sofia Paldanius och Patrik Viklund som är riktigt vassa. Trots allt kom faktiskt jag och lillbrorsan bara på en andra plats bara några meter efter.

Efter tävlingen åkte jag hem till Kim i Kungälv, så nu är jag här på besök några dagar innan vi åker på NM läger. Så idag var vi ute och körde ett pass sen tog vi bilen till Göteborg och shoppade! Det är så kul att vara i större städer och kolla i affäer, särskillt när det är halva priset på allt i hela surfbutiken :D Så det blev några klipp i stan och jag är mycket nöjd. Vi köpte även ett blått nagellack så vi kan måla våra naglar gula och blå för jag har nämligen ett gult hemma. Det gäller ju att finslipa på de små detaljerna till NM och det är vad vi gör nu i veckan och det känns riktigt bra tillsammans med Kim och inte bara i kanoten utan på land också, vi har kul och passar så bra ihop : )

Kanske hörs vi igen innan NM, glöm inte hålla tummarna den 8-9 augusti annars!