Äventyrligt uppdrag

Jag vet att jaghar varit dålig på att uppdatera men jag har varit ganska trött och inte känt någon lust att skriva. Jobbade nätterna på sailet fram till fredag. På lördag eftermiddag åkte jag nämligen till Nyköping, det var Ilona som hade lurat upp mig för att köra maraton SM i K2 under söndagen. Och jag är ganska lätt övertalad så det nappade jag på.

Maraton SM gick i Vaxholm i år. Under lördagen var det perfekta tävlingsförhållanden och bra arrangerat. Det blev två silver till Eskimå genom Jacob och Ilona. Söndagen var det dags för oss att köra K2 20km. Vi hade fått låna en maraton kanot vilket var bra. Nått som var mindre bra eller roligt var att det blåste storm idag. Men vi hoppades på att det skulle gå bra ändå, vi är ju båda vana vid blåst och vågor. Starten gick, vi ledde efter 300m då det var dags för ett första lyft (när man hoppar ut och springer med kanoten och hoppar i igen) paddlade iväg på ett kortvarv. En stund efter vändningen välte vi, men efter et tag fick vi hjälp upp av en båt och paddlade vidare. Tyvärr kom vi inte så långt för vi välte en gång till! Herregud vilken syn det var att se typ 6 båtar som hade vält runt om oss. Jag sa till Ilona Julia och Eve har också vält (vårt största hot), bra sa hon. Det kom en annan båt och räddade oss efter vi hade skrikit på hjälp. Hoppade upp i båten och skulle hoppa ner i kanoten igen. När vi står i båten så tänkte alla, ja vi står på samma sida så den välter.. det var riktigt nära i alla fall så jag fick slänga mig överbord och gå upp igen. Vi paddlade vidare upp för ett andra lyft, det gick bra trots att vi hade en del vatten i kanoten, men vi ville inte tömma det eftersom vi nästan var i fatt ledarbåten. Vi kämpade på i vågorna och ville upp på deras våg. Men nä vi kantrade igen och efter uppstigningen från båten var vi typ 1km bakom. Efter udden blev det lugnare och vi tog in mer och mer på båten framför. Helt plötsligt la de om banan lite på grund av den svårpaddlade vinden. Men vi blev guidade både på vattnet och i nästa lyft vart vi skulle, även om det var lite svårt att fattta. Tyvärr gav det sista badet alldeles för lång försprång på Vaxholmstjejerna. Så de vann med ca 1 min.

Detta ver minst sagt ett äventyr. Efteråt var vi nöjda att vi tåg oss i mål. Ilona frågade ändå mig vid tredje kapsejsningen, vad ska vi göra? Ska vi bryta? Nej vi ska fan i mål skrek jag! Självklart var vi lite bittra över att vi välte, för vi vet ju att vi paddlade snabbast. Loppet var lite som ett lotteri och vi hade inte turen på vår sida. Men vi gav oss inte för det gör ju inte en Eskimå ; ) Och vi är sugna på revanch hemma i Karlskrona nästa år!

Efter detta uppdrag passade jag även på att hälsa på kusinerna i Nyköping och sov där en natt, sen blev det bussen hem till Karlskrona igen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0