Sover jag för mycket?

Vi sover en tredjedel av våra liv men jag kanske sover mer. På riskettan förra veckan pratade vi om trötthet och sömn och han sa att en vuxen männsika bör sova mellan 6-8 timmar. Om man sover mer under en längre period så var det något som var fel, typ att man höll på att bli sjuk. Men jag sover ofta över 8 timmar! Varför skulle det vara dåligt?

Läste lite om sömn på Internet. 

Hur mycket man behöver sova är olika från person till person. Därför kan man inte jämföra sig med någon annan. En del är morgonpigga och kvällströtta och tvärtom. En del klarar sig på sex timmars sömn, även om det är ovanligt, medan andra behöver tio timmar för att må bra. En del som är kvällspigga och sover mindre i veckorna, sover igen lite extra på helgerna. Det sägs att man behöver mindre sömn ju äldre man blir. Men när man är i puberteten kan sömnbehovet faktiskt bli lite större än vad det var tidigare. Då är det mycket som händer i kroppen och det gör att man kan känna sig trött och att man behöver sova mer än tidigare.

Man brukar känna själv om man har sovit tillräckligt. Om man är trött och känner sig nedstämd, irriterad, lättretlig, har yrsel eller svårt att koncentrera sig kan det vara tecken på att man sover för lite.

En del kan känna sig så trötta att de går och lägger sig när de kommer hem från skolan eller jobbet och ändå sova på natten. Så kan det vara i perioder när kroppen behöver mycket sömn, särskilt under puberteten eller om man har sovit för lite dagarna innan. Men även om man kan behöva mer sömn under puberteten är det sällan bra att sova mer än elva timmar per dygn. Om man under en längre tid sover väldigt mycket och samtidigt känner sig nedstämd, kan man behöva prata med någon för att få hjälp att må bättre. Man kan kontakta sin ungdomsmottagning, vårdcentral eller skolhälsovården.

Antingen är jag väldigt sen i puberteten eller så är jag jämt sjuk :) Jag tror inte det kan vara dåligt att sova mellan 8-9 timmar. Jag behöver ju det för att känna mig utvilad och orka dagen. Skulle jag behöva vänja mig vid att sova mindre? Men varför ska jag gå upp kl. 6-7 på morgonen när jag inte behöver?

Jag ska inte sova än, men sov gott allihop! :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0