MAN får INTE säga ordet inte!

I tosrdags när jag var på kommunikations ledarutbildningen med Mats och Åsa så fortsatte vi prata mycket om hur man ska behandla en grupp och individerna i gruppen. Vi pratade om språkmönster och tog upp ord som ledare inte ska använda i sitt ledareskap när han/hon pratar med barnen. Orden inte, varför, måste, aldrig/alltid och men bör du inte använda.

Jag tycker det är jättelätt att använda ordet inte speciellt. Det är vanligt att jag säger det när jag ska förklara något, teknik till exempel om någon gör fel. Jag tänkte på det mycket idag under paddelpasset jag höll i. "Du får inte luta ryggen bakåt" "Du ska inte gunga med kroppen när du paddlar" Det var meningar som kunde dyka upp. Istället ska jag bara säga hur de ska göra. "Sträck på ryggen och sitt stilla med överkroppen" skulle jag kunna säga, men det är inte alltid så lätt. Testa själv att inte använda ordet en dag. Se jag använde det nu igen... typiskt ;) Men det är bra att jag har börjat tänka på att inte använda det.

Ordet man är också ett ord som jag ska sluta använda. Det är lätt att använda ordet man, när det istället ska vara jag. Jag sägrer ofta till exempel, det är inte ofta man äter glass om dagarna. Eller, man mår bra av allt stöd från familj och vänner. Min tränare påpekar ofta det och säger vem är man? Och jag menar givetvis JAG! Så det är viktigt att förstärka. Var inte rädd för att säga jag och stå för det du säger.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0